Tota
senyal està destinada a la transmissió d'informació. L’existència dels senyals
només queda justificada dins d’un procés de comunicació, els senyals
adquireixen el seu sentit plenament, quan serveixen de llaç entre un emissor i
un receptor.
Un
dels sistemes de senyals més importants és el que deriva de la capacitat humana
per al llenguatge. El llenguatge humà està constituït per senyals i
combinacions de senyals organitzades. Per a definir amb precisió què és
exactament el llenguatge humà cal que anem més enllà de la frase “El llenguatge
és un instrument de comunicació”
Tot
ésser humà es comunica per mitjà d’una llengua. La humanitat té com a facultat
el llenguatge, mitjà d’expressió i de comunicació que li és propi.
El llenguatge...
- És el mitjà de comunicació més extens de tots els que posseïm.
-
És el factor bàsic que ens constitueix com a éssers humans perquè fa possible
el discurs abstracte i la parla desplaçada.
- Ens permet ordenar tant les experiències que obtenim de l’entorn com les
que originem nosaltres mateixos.
- Juga un dels papers principals en la constitució del pensament.
-
És el suport de la memòria.
-
Ens permet l’expressió lliure i interior.
-
És la causa del diàleg que mantenim amb nosaltres mateixos.
Guillermo Orozco |
Hi ha molts tipus de llenguatges, un dels quals s'anomena llenguatge audiovisual, que ens permet comunicar-nos a través d'imatges. Guillermo Orozco en la seva conferència "El llenguatge audiovisual" ens en parla.
La imatge té un codi universal, reconeixem i donem significats a les imatges. El significat que donem a cada imatge està influït per molts factors, com ara la posició de la càmera, el color, la lluminositat...
Orozco també ens diu que de les eines digitals, a l'escola, cal fer-ne una alfabetització per tal de treure'n el màxim partit. Està bé que l'escola s'esforci per tenir mitjans digitals, però més enllà de la possessió cal pensar en l'efecte pedagògic d'aquests.
Per tal de demostrar aquesta interpretació que fem nosaltres de les imatges, analitzarem un anunci de Cruzcampo..
Al principi d'aquest anunci, veiem dos nois que ens expliquen que el nostre cervell té una part nord, la positiva, i una part sud, la negativa. Seguidament es mostren tot de moments i situacions relacionades amb aquesta part nord, trobades amb persones especials, trobades i sortides amb els amics, concerts... tot un seguit de moments on la gent gaudeix i s'ho passa bé. De cop la pantalla es divideix en dos i es mostren les dues parts a l'hora, això dóna pas a l'eslogan "Tots necessitem una mica de sud, per a poder veure el nord", just després es mostra un altre moment d'alegria on es comencen a veure cerveses Cruzcampo, amb això, volen relacionar els moments bons amb la cervesa Cruzcampo, així, utòpicament, els espectadors pensaran "Si comprem cervesa Cruzcampo, ens ho passarem bé"
Amb això vull demostrar el poder persuasiu que tenen les imatges i de quina manera amb un anunci poden aconseguir unes determinades respostes per part dels espectadors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada